به آن دسته از آسانسورهایی که توسط نیروی فشار روغن به کار میافتند، آسانسور جکی یا آسانسور هیدرولیک گفته میشود در آسانسور هیدرولیک خانگی وظیفه تأمین نیروی محرکه به عهده پاوریونیت و جک است. این آسانسورها انواع ساده و پیشرفته دارند که نمونههای ساده آنها از پیستون و سیلندر تشکیل میشود. این دو قطعه دقیقاً زیرکابین آسانسور نصب میشوند. پس از چرخش موتور روغن از داخل مخزن توسط تلمبه بهطرف سیلندر آسانسور پمپاژ میشود و بعد از پر شدن ظرفیت آن، روغن که تحت فشار قرار گرفته بهواسطه نیرویی که به کابین و پیستون وارد میکند، آنها را به سمت بالا حرکت میدهد.
بهطورکلی آسانسور هیدرولیک تحت تأثیر جک هیدرولیکی است و بهواسطه آن به حرکت درمیآید. البته قبل از جک هیدرولیکی این مایع یا همان روغن تحت فشار است که موجب بالا رفتن کابین آسانسور میشود.
کلمه هیدرولیک به معنای تولید نیرو، انتقال و تبدیل آن توسط همان مایع تحت فشار میباشد. در بسیاری از پروژههای ساختمانی در ایران و سراسر جهان استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی مرسوم است. به خاطر اینکه موتور، پمپ و … در داخل اتاق ماشین قرار میگیرند، اینگونه آسانسورها نیازی به نصب موتورخانه در بخش بالای چاهک ندارند.